Thursday 4 October 2012

Cycling together with 8000 others


Usually I am one of the few people who dare to ride the bike in Chisinau, but Sunday 23rd September there were 8000 more during the event Velo Hora. This is a yearly event to promote cycling. Everybody can join a cycling tour of 20 km through the city. Besides the cycle tour, there are workshops, plays, competitions, lotteries and concerts from popular Moldovan bands and there were plays for the children.  

Stefan cel Mare street full of bycicles
 

Most people in Chisinau cycle only during the weekend for pleasure and/ or exercise. It is hardly used as means of transport, as it is in the Netherlands. However, as I like cycling and as I have my bike here, I do. The first problem that appeared was that there are almost no parking places for bicycles. Also at the office I work there is not a parking place available. As a solution we asked the big bosses of the building if I could park my bike in the building, next to the stairways. They agreed, so now my bike is on display for everybody entering the building. When I go shopping or to other places I just park my bike against the first fence, tree or pole I see.

My bike at display in the office building
 

Cycling in Chisinau doesn’t feel that dangerous for me. As there are not many cyclists you at least don’t have to watch out for them. Furthermore the roads are large enough and you can mainly stay at the strokes for the (trolley) busses. At some places there are even special cycle strokes and they placed signs to make cars attentive to bicycles.


 

Anyway, the event of Sunday shows that I'm not the only one who likes to cycling.  
D'habitude, je suis l'un des rares personnes osant faire du vélo à Chisinau ; mais dimanche dernier  plus de 8000 cyclistes se sont retrouvés pour l’évènement Velo Hora. Il s'agit d'une manifestation annuelle organisée dans le but de promouvoir le cyclisme. Le concept : tout le monde peut participer à une randonnée à vélo de 20 km à travers la ville. Outre la balade à vélo, des activités diverses sont organisées comme des ateliers, des jeux, des concours, des loteries  ou encore des concerts de groupes moldaves populaires.
La plupart des gens à Chisinau font du vélo pendant le week-end uniquement, que ce soit pour le plaisir et / ou pour faire de l'exercice. Contrairement aux Pays-Bas, ici le vélo est peu utilisé comme moyen de transport. Cependant, comme j'aime le vélo, je persiste ! Le premier problème rencontré est qu’il n’existe presque pas d’emplacements réservés pour garer son vélo, comme au bureau où il n'y a aucune place de parking disponible. Afin de trouver une solution, nous avons demandé aux propriétaires  de l'immeuble si je pouvais garer mon vélo dans le bâtiment, à côté des escaliers. Ils ont accepté et maintenant mon vélo trône fièrement à l’entrée du bâtiment, exposé à la vue de tous ! Quand je vais faire des courses ou plus généralement quand je me déplace, je gare mon vélo contre le premier mur, arbre ou poteau que je vois.
Faire du vélo à Chisinau ne me semble pas si dangereux que ça. Comme il n'y a pas beaucoup de cyclistes, vous n’avez pas à faire attention à eux. En outre, les routes sont assez grandes et vous pouvez rester sur les couloirs de bus/trolleybus. À certains endroits, il y a des couloirs réservés aux vélos et des panneaux ont été postés afin de rendre les automobilistes plus attentifs aux cyclistes.
Quoi qu'il en soit, l'événement de dimanche montre que beaucoup de gens aiment le cyclisme.

No comments:

Post a Comment